Udda jobb!

25 oktober 2013
Som arbetslös letar jag ständigt efter nya öppningar och uppslag som kan leda till jobb. Har en del funderingar och planer, men ibland tycker jag att de är alldeles tossiga. Min syster gav mig en bok som heter ”Udda jobb som du inte trodde fanns” av Nancy Rica Schiff. Hon är fotograf och reste under många år runt och letade upp människor med udda jobb så det finns bildbevis på vart enda ett, minsann.

Jag är fortfarande inte helt klar över om min syster gav mig boken för att hon tycker att jag har konstiga idéer och ville trösta mig med att jag är inte ensam. Eller om hon ville visa att mina idéer inte är ett dugg konstiga utan det finns värre. Jag får nog fortsätta fundera över det.

Här kommer några exempel på udda jobb:

alligatorfångare – låter lite väl farligt, har dom skyddsombud och risktillägg?

kvinnlighetslärare – tror inte att jag har riktigt den kompetens som krävs…..

babyhanterare – gillar fotografering, men att hantera spädbarn vid reklamfotografering…tror inte det skulle bli någon långvarig karriär.

fotmodell – att sova med fötterna simmande i fotsalva i plastpåsar på nätterna verkar störigt.

dinosauriedammare – alltså, städning har ju aldrig varit min starka sida, det är ju bara trist, trist.

luktbedömare – att hela dagen lukta i folks armhålor, fötter osv…nja, det verkar nästan sjukligt!

sprickfyllare – silikonunderhåll av ansiktena i South Dakota verkar lite enahanda och väderleksberoende.

flaskroterare – jag är nog mest intresserad av vinet inuti flaskorna.

varmkorvresenär – resa runt i USA i ett år i en bil som ser ut som en varmkorv….ja, varför inte? Klart tänkbart alternativ!

mynttvättare – pilligt jobb, men man får i alla fall hålla i pengar och det är i San Fransisco. Detta tar jag!

Nå’t som låter lockande? Dags för ett karriärbyte för dig eller du är kanske arbetslös?

Trevlig helg!

2 thoughts on “Udda jobb!

Kommentera

