Ekonomiskt snille – inte jag, inte!

7 november 2013
Som arbetslös lever man under knappa ekonomiska förhållanden vilket jag skrivit om tidigare. Plötsligen har man utvecklat en spårhunds förmåga att hitta ordet ”gratis”. Ögonen skärps för att upptäcka ”rabattkod”, ”erbjudande” osv om så’nt man ändå skulle köpa. Impulsshoppa – vad är det?

Jag har alltid varit en sorglös, ansvarslös individ när det gäller att vara ”förståndig” = spara eller så föddes jag bara i fel familj. Det började bra med sparande under uppväxten, men det var enkelt. Hur mycket vetorätt har ett barn och hur mycket pengar kan man spendera i en lanthandel i en liten by på Österlen? Jag har alltid sett pengar som ett medel, ett verktyg för att kratta manegen för att underlätta tillvaron och leva ett bra liv. Just nu, alltså, inte ”sedan”.

Den ”förståndige” sparar ”för det kan vara bra att ha”. Vad är det för målbild? Ingen som triggar mig i alla fall. Fast jag måste säga att nu när ekonomin går back varje månad så hade det varit gott med lite sparat. Nä, det hade det förresten inte alls! Att spara år ut och år in för att se’n se det rinna iväg på hyra, mat o likn för att få det att gå ihop? Usch, så surt. Korttidsspara till ett bestämt mål kan jag däremot, då är det tagelskjortan på!

Så det säger sig själv att pension inte är mitt största intresse, jag har en kluven inställning till åldrandet. Som de flesta andra vill jag ha möjlighet att leva någorlunda bra när jag är gammal, men det hjälper inte med pengar om man t ex inte kan gå, se eller minnas. Åren går så det rycker onekligen närmare, men det enda jag vet är vad jag har för förutsättningar idag. Givetvis färgas inställningen också av vad som hänt och händer människor i ens närhet.

Som Piraten bättrar jag mig på det yttersta så idag har jag haft karlbesök (bara det!) som pratat pension och avsättning – det var en gratiskonsultation! Han ska se över alla delar i min pension och vi ska ha möte igen i slutet av månaden. Skulle tro att jag får lite olika alternativ att ta ställning till, känns bra eftersom jag inte har någon motivation att gräva i det här på egen hand.

Men jag känner mig lite rådvill! Det brukar sägas att det är viktigt att se helheten, att väga in alla faktorer i ett beslut. Kommer jag att uppnå pensionsålder eller blir jag 90 år? Hur många friska och krya år får jag? Finns pensionärsrabatt, färdtjänst och fria hjälpmedel? Vem kan jag konsultera (helst gratis!) för att få den informationen?

One thought on “Ekonomiskt snille – inte jag, inte!

  1. Ping: Pengabekymmer | ia mitt i livet

Kommentera

