Dags för adventsläge

Jag har gått in i adventsläge vilket är underbart och här nå’nstans börjar min jul. Adventsläge betyder att jag skruvar ner livet några varv och lutar mig tillbaka. Nu är det tid för frid och ro och förväntan. Alltså en lugnt period där jul/nyår/tretton är pricken över i eller grande finale.

Jag älskar jul, min jul. Har alltid älskat jul (aldrig gillat födelsedagar så det slutade jag med vid 19; evig tonåring är inte så dumt…), tror att det är spänningen, ljusen, stämningen, förväntningarna, sångerna…ja, alltihop! Jag har aldrig blivit besviken på någon jul. Visst är det så att vi själva bestämmer hur vi vill fira!? Det finns inget som säger att man måste flå runt och hinna göra ALLT, tror inte att det blir bra. Stressar vi inte tillräckligt annars? Detta är ett perfekt tillfälle att njuta, andas och plocka russinen i kakan. Eller ”..i lussebullen” kanske passar bättre.

För att få lite julstämning lånade vi bil i söndags och gav oss ut på tur i Skåne. Vi började i Vismarlöv med julfrukost som vi sedan klarade oss på hela dagen – kan rekommenderas! Kurs och fart mot norra Skåne och julmarknader ute i samhällen. Soligt och torra vägar, roligt att komma ut i Skåne men inte riktigt vad vi förknippar med marknader. Mycket lotterier och lokala inslag på små marknader. De lite större, arrangerade julmarknaderna är mer vår melodi. Och det kommer fler helger i december.

Advent betyder också ljus vilket är en lättnad efter novembermörkret. Vi har sta’ns finaste ljusträd på vår innergård, det gamla äppleträdet har överlevt bodar och containrar under stambytet. Med adventsljusstakar och -stjärnor i fönstren och ljusträd och granar på granngårdarna blir det plötsligen väldigt ljust. Härligt!! (ja, jag vet att det blir väldigt mörkt i januari när det plockas ner, men då behåller vi vårt ljusträd till vecka 8 och i vilket fall som helst så tänker jag inte på det nu!).

Julkorten är skrivna, de flesta julklapparna inhandlade, ska bara ha tag i en fin dörrkrans. Och i helgen ska lilla granen kläs, den 15-åriga plastgranen är fortfarande jättefin. Schweizarna är ett duktigt folk! Och nästa fredag är det kaffe tidigt i soffan till tonerna av lucia. Kan man annat än må gott!?

Hur ser din advent ut – skriv gärna en ”kommentar”!

Kommentera

