Nästa steg i karriären

Tänk, så bra det går i OS! Riktigt, riktigt roligt att följa. När det inte blir medaljer så är det i alla fall bra placeringar. Dramatik och spänning saknas inte – tänk bara på sprinten! Och stafetterna!

Dagarna blir längre, mer ljus, lust att leva återvänder och funderingar kring framtiden. Jag har tidigare skrivit om förutsättningarna för oss arbetslösa i inläggen Arbetslöshetsskola del 1 och Arbetslöshetsskola del 2 (finns under Arbetslöshetsliv i menyn ovan) om du behöver friska upp minnet.

Snart stiger jag in i jobb- och utvecklingsgarantin. Jag har varit på informationsmöte där vi bl a fick veta att garantin är ”frivillig” så vi skulle fundera några dagar för att sedan meddela om vi tackar ja eller nej. Vem tackar nej till ett så fint erbjudande? Så här står det i AF:s faktablad som delades ut:

Jobb- och utvecklingsgarantin innebär att du och din arbetsförmedlare först går igenom vilka insatser du behöver för att få ett arbete. Det kan vara exempelvis jobbsökaraktiviteter med coaching, förberedande insatser.

Det har alltså gått över 1 år då inga arbetsmarknadsåtgärder sätts in, men jag ska inte klaga för jag hade ett personligt möte i maj 2013 med min handläggare, jobbcoach några veckor under våren 2013 eftersom AF Lund hade pengar över och fick gå starta eget-kurs i höstas. I övrigt har jag gjort allt jag kan för att gå från arbetslös till arbetande, har sökt över 200 jobb. Jag undrar lite över ”förberedande insatser” – förbereda för vaddå? Ska bli spännande! Och jobbsökaraktiviteter har jag ju sysslat med i över 1 år? Eller det har jag kanske inte. Här går jag och styr min egen tid, har det bra och saknar vett att uppskatta när samhället träder in. Så otacksam jag är! Läser vidare i faktabladet:

Därefter kan du kombinera insatserna med något av följande: arbetspraktik, arbetsträning, förstärkt arbetsträning, arbetsmarknadsutbildning, hjälp med att starta eget företag.

Jag kan få praktisera! Så bra, framför allt nu när jag gått och haft det bra i över 1 år. Man slöar så lätt till, kan behöva en spark i ändan. Det är också lätt att glömma bort vad det innebär att arbeta, i alla fall när man börjar bli lite äldre. Det bästa är att jag får betalt, det får minsann inte alla praktikanter. Aktivitetsstöd vilket betyder 10 200 netto/mån är nästan skamligt att ta emot för hur stor arbetsinsats gör en praktikant?

Om jag fortfarande är arbetslös efter 90 veckor så ska jag ha en ”sysselsättnings- plats” hos en anordnare. I faktabladet står:

Du utför då arbetsuppgifter hos en arbetsgivare eller anordnare för att skaffa dig erfarenheter, meriter och referenser.

Politikerna har verkligen tänkt till och skapat meningsfull ”sysselsättning”. Jag ser fram emot att utrustas med de ”erfarenheter, meriter och referenser” som arbetsmarknaden efterfrågar. Äntligen kommer det att lossna! Tänk om det blir så att jag kanske får flera jobberbjudanden….oj, nu fick jag lite ångest över det…hur ska jag kunna välja rätt…!?

I nästa inlägg ska jag berätta lite om mina funderingar kring arbetsgivare och ”förståsigpåare” så häng kvar!

Kommentera

