Atlantis och jag

Känner mig helt slut efter de sista dagarnas händelser som öppnar upp helt nya möjligheter och vägar i mitt lilla liv. Är det inte märkligt att ibland kan händelser i livet vara så stora och omvälvande att de ”rätta” känslorna inte infinner sig? Jag borde vara stormande glad, stå mitt på Mårtenstorget och ropa ut min lycka medan jag utför en liten stepp. Istället sitter jag vid datorn och känner mig som vanligt fast lite förvirrad, bedövad och trött. Allt nytt som ligger framför mig är spännande men också skrämmande. Det fladdrar i magtrakten.

Så lilla okoncentrerade, splittrade jag sökte lite underhållning och hamnade på svtplay och programmet ”Sanningen bakom legenden om Atlantis”. Där konstateras att Platon måste ha inspirerats av det stora vulkanutbrottet på Santorini när han författade sin moraliserande berättelse om Atlantis. Intressant i sig och jag har alltid fascinerats av minoerna och deras hemligheter. Visst är det underbart att vi inte vet allt, att det fortfarande kan få finnas olösta mysterier, legender, teorier?

Det som fångade mig i detta programmet var att man nu kunnat slå fast att detta var historiens största vulkanutbrott. Det föregicks av jordbävningar då människor förberedde sig genom att gömma undan och skydda sina ägodelar, de var ”vana” vid jordbävningar. Man har inte hittat några rester av människor och de kan inte ha klarat sig undan till någon annan ö pga aska, pimpsten och annat i havet och därefter tsunami. Så var blev de av, ligger de kanske på havsbotten.

Hur kände och tänkte en människa som för cirka 3 600 år sedan upplevde historiens största vulkanutbrott? Givetvis visste dom inte det, men katastrofen måste ha varit monumental i deras tillvaro. Hur rädda och förvirrade var dom? Plötsligen så blir min egen känsloförvirring hanterbar och får sina rätta proportioner. Det blir nog bra till slut i alla fall.

3 thoughts on “Atlantis och jag

  1. Hej Ia
    Det är ett sant nöje att läsa din blogg. Den där släktingen som föreslog att du skulle blogga är en klok person!! Visst är det spännande när man tänker på vår historia, ett ämne som jag tyvärr har för lite tid att undersöka. Tänkte passa på att tipsa dig om annan underhållning . På måndag10/3 är Lovisa och hennes danscrew Cupcakes med på Talang på TV 3😉 . Tisdag till fredag nästa vecka kan man se musikalen Pippin på Lunds stadsteater. Det är treorna på dans-och musikalskolan som kör sin slutproduktion. Lovisa är med i tisdagen och torsdagens föreställningar. Ha en underbar helg och passa på att njuta av flytet du har nu 😃😬😬

    Gilla

  2. Hej Ia!! Vad skönt att du nu fått lägenheten såld och till ett bättre pris än du hoppats på, om jag förstod dig rätt. Nu kan du fortsätta dina planer för ett fortsatt liv på Kreta. Det är intressant att ta del av dina tankar och dina möten med ”byråkrater och paragrafryttare”. Jag har just kommit hem efter en resa till Marocko i 2 veckor. Där är livet väldigt annorlunda och till en början lite svårt att bemöta alla som absolut vill sälja något till dig eller ha betalt för den minsta tjänst, som att peka ut vägen. Det är spännande att uppleva något nytt, men jag saknade verkligen att sitta ned på någon taverna med en iskall retsina. I slutet av april kommer jag att åka till Rom. Möter upp min väninna från Wales på flytplatsen, Jag har gjort en förteckning på resmål jag gärna vill besöka, innan det är för sent. Jag följer med intresse din blogg. Kram Harriet

    Gilla

Kommentera

