Vår och män

Våren kom idag! Efter en lång tid med ett grått molnlock fick vi idag SOL från en BLÅ himmel! Ett kärt återseende. Ut kommer människor av alla de slag, arm i arm eller med sittvagn eller löparskor eller hundar eller annat. Alla tittar upp och de flesta säger ”hej”. Nu börjar vi leva igen. Tillsammans.

Internationella kvinnodagen idag så det skriver jag inte om. Jag deltar ju i Blogg100 så där kan du säkert läsa många bra inlägg om dagens tema. Alla deltagare finns på en lista här.

Jag ger dig istället några citat ur Johan Hakelius’ bok Döda vita män som är full av fascinerande människor och deras öden. Jag har tidigare bloggat om hans bok Ladies som är i samma stil. Mycket underhållande!

Alec Guinness (skådespelare; 1914-2000) och jag uppskattar mönster och kontinuitet:
Njutningen ligger i att idag känna igen vanor som fanns ibland oss för hundratjugo år sedan, hur mycket tider och seder än förändrats; och hundra år dessförinnan, och dessförinnan också. Känslan av kontinuitet, både bakåt och framåt, ger mig gränslös tillfredsställelse.

Auberon Waugh (författare; 1939-2001) funderar över komplikationer i familjelivet för den ”moderne” britten:
Det verkliga skälet till att så många äktenskap splittras är att britterna blivit så otrevliga att de inte längre kan leva tillsammans. De lär sig inte längre gott uppförande och många har ingen aning om vad det är. Ett annat skäl är att i stort sett ingen röker. Det borgar för dåligt humör och aggression och förklarar med all säkerhet även ”road rage”. Vi hatar alla varandra alltför mycket.

Alan Clark (politiker mm; 1928-1999) är en märklig person som jag inte vet vad jag tycker om. Han bjuder de mest underhållande människor han känner på middag, reser sig irriterad mitt i maten och kungör:
Jag är uttråkad. Om ni inte kan prestera bättre än så här går jag och lägger mig.
Och med ett stort glas mjölk i handen så gör han det. Beundransvärd ärlighet eller ohyfsad hänsynslöshet?
När någon i partiet föreslår att man behöver nya krafter säger han:
Vi behöver inga nya jävla idéer, vi har nog problem som det är.
Tänkvärt ett valår…..

Attans! Våren har väckt duvorna som nu intar min balkong. Jag måste ge mig ut och skrämma slag på dom!

Kommentera

