Dumhet, tycker jag

Deklarationsblanketten ramlade in, har redan tittat på deklarationen på nätet. Förstod inte riktigt hur jag ska göra med lägenhetsförsäljningen så jag mailade iväg en fråga: kan jag deklarera den nu eller måste jag vänta. Det tog över en vecka att få svar, inte så imponerande tycker jag.

Svaret var att eftersom försäljningen skett i år så ska det deklareras nästa gång, alltså 2015. Så himla knäppt nu när alla papper är framme, allt är aktuellt. Visst, jag kan sätta in pengarna nå’nstans och få ränta så länge, men jag är en så’n som vill ha saker ur världen.

Är det inte lite dumt av staten att inte ta emot mina pengar om jag vill skatta nu? De borde väl bara bli glada, kanske skicka mig en uppskattande kram! Ibland är svenska myndigheter för mycket regler och för lite effektivitet…..

2 thoughts on “Dumhet, tycker jag

  1. Ja Ia, det är galet knasigt med alla regler hos många svenska myndigheter – så jag hoppas att det finns ett drömkonto med en rejäl drömränta där du kan sätta undan dina pengar så länge…och gotta dig åt detta 2015;-)

    Som vanligt är du mästare på att i text illustrera situationer med pricken över ‘i’… så jag instämmer till fullo.

    Så har vi en annan svensk myndighet som vi båda varit ‘drabbade’ av – och d ä r kan vi tala om regelverk som stjälper istället för hjälper, helt utanför dagens verklighet… Men det kan vi dryfta om en annan dag… 🙂

    Go go, Ia, du är bäst!
    Kram / Gela

    Gilla

    • Vi ska snart inte ”drabba” den där myndigheten mer. Du har redan kommit vidare i livet genom flytten, kör hårt på nya bostadsorten – det vänder snart, Gela, för oss som är bäst! 😉 Kram!

      Gilla

Kommentera

