Ut-seende

Igår blev en märklig dag! Äntligen var det dags att hämta de nya glasögonen! Jag började med optikern den 7 februari, men blev skickad till ögonläkare x 2 så det har tagit lite tid.

Väldigt bra deal: 3 par till priset av 1 par. Jag behöver 1 par progressiva och 1 par terminal så varför inte slå till med 1 par som bara används på vandring? Perfekt! Glasögon på vandring blir nämligen repiga då de tar första stöten vid fall framåt eller när de lossnar från tröjkrage (svettigt på näsan) och faller ner i grus. Vi ska bara inte tala om vad de får utstå i torra buskar i bergen på Kreta när de undersöks av pigga getter. Hur glasögonen hamnade där? Det är en annan historia.

Nu har jag upptäckt baksidan med 3 par – det är väldigt många glasögon som ska ”gås in”! Listor och lappar om sortering, rens och packning inför flytten var som bortblåsta. Allt jag kunde koncentrera mig på under eftermiddagen var om och hur det tryckte vid öronen, nya tyngden på näsan, raka eller sneda, har kanske lite huvudvärk, minskat synfält osv. Tror att jag stundtals faktiskt var mer eller mindre blind. Fast egentligen kan man väl inte vara ”mer eller mindre” blind utan är antingen – eller. Vi hoppar över det så länge.

Gick ner om till mäklaren för att gå igenom några saker, kunde knappt gå! Väldigt glad att jag hittade hem igen. Gick uppför trappan som en ledbruten 90-åring med tillfällig hög benföring. Måste ha varit stumfilmspoäng på det. Nu undrar du kanske hur starka glas jag fått, men det fåniga är att det är samma styrka som tidigare. Bara vetskapen om att glasögonen är nya gjorde att synen försvann. Lyckligtvis bara tillfälligt för idag är det som vanligt igen. Nästan.

Och himmel, så snygg jag blivit! Det är sannerligen de små detaljerna som ”gör det”, som understryker och lyfter fram!

 

3 thoughts on “Ut-seende

  1. Känner igen det där. Men då är det i allmänhet ny styrka eller så på glasen. Sist jag gick till optikern för att få nya glas för att ajg tyckte att jag såg sämre fick jag istället en remiss till ögonkliniken. Hade grå starr på båda ögonen som behövde opereras (laseroperation) bort. Fick tid där inom fyra veckor efter att de fått remissen. Det tog en hel sommar med först ena ögat, sen andra ögat, sen väntetid dryg månad innan jag äntligen fick prova ut nya glas efter borttagningen av gråstarren. Vissa får bättre syn av den operationen och till viss del fick jag det också, men det tog ju inte bort min astigmatism och inte hela närsyntheten heller. Vill man det är det en helt annan laseroperation som man får betal själv för enligt ögonkliniken.

    Gilla

    • Jag klarade mig undan fel på gula fläcken och starr, det visade sig att de gamla glasögonen var repiga, slitna och dåligt utprovade. Skönt när det är så enkla ”fel”!
      Och skönt att det idag är så enkelt kan åtgärda grå starr, bara synd att det ska ta så’n tid innan det är klart. Det blev i alla fall bättre för dig – grattis!

      Gilla

  2. Ping: Kanske inte syns | ia mitt i livet

Kommentera

