Måndagsskärvor

Lite blandat från Zeus’ ö som har haft lite märkligt väder de senaste dagarna.

I fredags ringde telefonen och jag höll på att få hjärtstopp, det var ju inte jag som ringde via mobilen. Måste ha sett roligt ut när jag stod stilla mitt på golvet och glodde på telefonen som om det var djävulens påfund. Första samtalet från Sverige och det fungerade alldeles utmärkt. Härligt att få prata lite svenska!

Hittade frissan till slut och den rara människan säger: ”Do you want it as usual?”. Det är nå’t skönt i att vara igenkänd, stor hjälp när det gäller att landa och att känna sig hemma.

När tvätten torkar snabbt finns ingen anledning att ha torktumlare. Det är bra för i mina kvarter luktar det nästan alltid ”ren tvätt på tork på lina”. Så gott!

???????????????????????????????

När jag vandrade i onsdags så dök en tanke upp som dykt upp tidigare. Jag undrar om man kan få vara praktikant eller trainee en dag hos en fåraherde? Tänk, vilka vägar, genvägar, rastställen de skulle kunna visa.

Och på tal om fåraherdar så var det en riktigt så’n i sta’n när jag vandrade in i Ierapetra. En riktig kretensisk fåraherde är klädd på det traditionella sättet – svart huvudsjal med knutar, skjorta, jodhpurs och läderstövlar. Inte utklädd utan klädd. Och jag är svag för dom, men det är en annan historia. Det blev lite kulturkrock eller tidskrock när han satte sig på ett litet café med plaststolar i pastellfärger.

(foto hämtat från internetsidan http://www.bemidjistate.edu/)

Idag har jag börjat jobba mer konkret med första hemsidan, dvs bygga den och få upp den på nätet. De där datorerna kan verkligen engagera och svälja tid. De planerade 3 tim var plötsligen 6 tim. Och det är svårt att släppa. Men vad gör det när jag styr min tid själv? Har lagt in en vandringsdag på onsdag så jag inte sitter still hela veckan.

Tror att jag måste gå och frossa lite på aprikoser – de är mogna nu!

 

6 thoughts on “Måndagsskärvor

  1. Hej Ia.
    Det är en hedersstund att läsa din blogg. Du tycks ha landat och ha det bra. Tänkte du ville ha lite skvaller hemifrån Lund. Idag har en bil brunnit vid ”vårt” hus. Lovisa berättade att hjälpsamma människor försökte både släcka och dra undan bilen då det fanns risk för antändning i ett träd. Lite ruggigt. Brandkåren kom till slut och allt slutade lyckligt. I torsdags hade Lovisas skola bal och alla var så fina. Fast Lovisas var ju förstås finast 😉. Tänk att hon bott i Lund i tre år. Vi hade ju planerat att sälja lägenheten nu men Lovisa stortrivs i stan och vill dansa vidare med Cupcakes så vi ger henne en chans att stanna ett tag och se hur det går. Måste säga att jag också älskar Lund med alla små torg och gator. I mitten av maj hade det varit gårdstädning så allt såg snyggt och prydligt ut och man kan inte se några direkta spår av vinterns arbete. Saknar dock dina mejl med information, det är inte så frekvent nu mera. Hoppas det beror på att det inte finns något att informera om.
    Lev väl på din älskade ö och fortsätt gärna förgylla med din blogg.
    Kram Annika

    Gilla

    • Tack, roligt att uppskattas! Jo tack, vardagen börjar ta form i mitt lilla paradis.
      Alltid roligt med lite skvaller, detta var dessutom dramatik på hög nivå!
      Såg Cupcakes på nätet, synd att de inte vann men det måste ge en rejäl skjuts framåt. Förstår att Lovisa vill hänga med på den resan!
      Ni får efterfråga info. De har i alla fall fått info om alla gamla rutiner osv och vi som avgick finns tillgängliga för frågor. Skönt att stambytet är klart – det var en pärs på många sätt!
      Ha det gott och hälsa Lovisa och Lund! Kram

      Gilla

  2. Har varit en gång i Ierapetera. Det var 1982 så det är länge sen. Har dock varit många gånger på Kreta på olika ställen. Men den gång 1982 då vi var där gick vi en gång en promenad rakt in mot landet, via stigar som gick längs fält och grishagar. Sen hamnade vi plötsligt i en liten by där ingen pratade engelska, bara grekiska! Och männen där hade den traditionella klädseln. Byn vi hamnade i var förmodligen Vainia, strax norr om Ierapetra (om det inte var Koutsounari). Om den är lika traditionell idag som 1982 är väl tveksamt, men man vet aldrig…

    Gilla

    • Jag kom hit första gången 1987. Bylivet fortfarande lugnt och stilla här i öster, men så är här inte så mycket turister. Låter troligt med Vainia eftersom Koutsounari ligger österut längs kusten. Traditionell klädsel (mest fåraherdar) dyker upp lite då och då, men inte som någon vardagsklädsel. Välkommen tillbaka!

      Gilla

Kommentera

