Helgen över, måndag igen

Så var helgen över och ny vecka har börjat. Även i paradiset finns vardagsliv, det händer inte spännande saker hela tiden. Som tur är, kanske.

Vi börjar veckan med att all undervisning är inställd idag då skolor, universitet osv istället uppmärksammar den 17 november 1973 när stridsvagnar körde genom grindarna till ett universitet i Aten för att kväsa studentupproret mot juntan. Detta blev starten till det utbredda upproret som ledde till juntans fall. (Intresserad kan läsa mer här!)

Var på marknaden i lördags och hade klart för mig vad jag skulle handla. Trodde jag. Kom så klart hem med andra saker än vad som stod på lappen. Varför är det ofta så med shopping? Fortfarande inga tights, ska göra ett nytt försök imorgon med en runda på sta’n.

Lördagseftermiddagen var vikt till städning. Ingen favoritsysselsättning, men man kommer inte undan.

Ätit gott i helgen, åt meze i lördags så jag höll på att spricka. Portionerna är ju inte direkt beräknade till en person. Egentligen är meze ”snackemat” och jag brukar inte äta det ensam, men jag var så sugen.
Söndagsfrukost på vanliga stället. Jag satt ute i solen, grekerna satt därinne iklädda mer kläder än jag. Promenad hemåt genom lugna, vilande sta’n. Det är gött med riktiga söndagar!
En av tavernorna öppnade i helgen efter 2 veckors stängning för storstädning, service mm. Fast en av ägarna påstod att han sovit hela tiden under de 2 veckorna vilket i och för sig inte verkar otroligt med tanke på att han jobbar alla da’r året om. De var väldigt noga med att informera mig om att nästa år kommer det minsann fler skandinaver till Ierapetra, inte bara ströbesök. Jag svarade att jo, det vet jag. ”Och skandinaver tycker vi om!” Det var fram till 1991 som vingresor hade resor till Ierapetra, se’n togs orten bort ur utbudet. Nu är det bara att beställa resa via ving eller spies, välkomna är ni allihop!

Vill egentligen inte ha TV och framför allt inte svensk tv, men jag har trillat dit. Provar en månad, se’n får vi se. Programutbudet är ju inte så imponerande, men på grekisk tv begriper jag inte ett skvatt.

Idag har jag haft en session med min mentor – lite jobbig omgång men väldigt bra. Besöket i Sverige ställde till det lite grann i hjärnkontoret och i hjärtetrakten, men det finns hopp om bättring. Resten av da’n har ägnats åt att studera grekiska och med en sittning imorgon också finns hopp om att komma ifatt resten av gruppen.

Nu ska jag sätta på el:en en stund för att få varmt vatten till dusch och se’n är det middagsdags!

 

4 thoughts on “Helgen över, måndag igen

  1. Söcken är motsatsen till helg=söndag. Sökn betyder ungefär inte avdelad till gud. Söckenhelg är alltså en helgdag som infaller på en veckodag.
    Nu kunde jag läsa om juntan och vissa namn känner jag igen, men är sorgligt insatt. Var ju inte särskilt gammal när det hände i och för sig, men nutidshistoria är nog så viktigt att ha koll på..

    Liked by 1 person

Kommentera

