Oväder

Igår skrev jag om fridfull söndag med stilla hav och solglitter. Började fundera över att vandra 2 -3 dagar i denna veckan, men hade missat att kolla väderprognosen. Det är nämligen vinter på Kreta nu och då skiftar det snabbt. Så efter en vecka som nästan känts som sommar gick jag morgonrunda idag i ganska hård blåst. Havet var upprört igen och vågorna höga.

Körde österut längs kusten i hård sidvind till grekiskan. Var en tur på sta’n som var rätt ok, men så är det ofta, man lurar sig lite när husen läar. Mörka moln på väg över bergen norrifrån och nu, 16-tiden lokal tid, brakar det loss. Hård vind/blåst, blixtar far över himlen och bergen som nu på 5 minuter försvunnit i regnridån. Tänkte slå på min ljusslinga på balkongen, men jag kom snabbt in igen. Det åskar som tusan, knäpper i huset och forsar ner. Och så här ska det tydligen vara nu i 4-5 dagar.

Jäklar vad det åskar, får nog slå ifrån datorn en stund!

Något senare hade det lugnat sig, närmare bestämt 18:15 lokal tid, så jag slog på datorn igen. Då öppnar sig himlen, det forsar ner och börjar åska och blixtra igen. Hade jag inte haft så’n respekt för åska skulle jag passat på att grovstäda balkongen.

Nu ger jag upp, blir inget vettigt bloggande idag!

 

6 thoughts on “Oväder

    • Som barn var jag helt fascinerad av åska tills vi hade ett förfärligt oväder där blixten slog ner i en gård. Enda gången familjen gått ut i bilen!
      Det är ett riktigt skådespel när molnen och regnet kommer över bergen som lyses upp av blixtarna. Tjusigt och dramatiskt!
      Jag har ett litet middagsproblem, men det blir väl uppehåll en stund….fast nu börjar det åska IGEN! Otroligt!!

      Gilla

  1. Då hann vi precis resa ifrån PARADISET! Det var på tiden att det kom regn till området. Du har väl stövlar, när du ska till Levante? Vet du något om flyktingarna?
    / Jannis

    Gilla

    • Vi fick så mycket regn och så häftigt att det fortfarande är stora pölar på gatorna. Jag lyckades ta mig till och från Levante mellan de olika omgångarna så det klarade sig med skor.
      Jag har inte hört eller sett nå’t på nätet om flyktingarna, ska faktiskt fråga runt lite, vet inte ens om de är kvar i sta’n.
      Glöm inte att hälsa Sverige och ha det gott!
      Kram

      Gilla

Kommentera

