Skrämmande balansakt

Idag skiner solen och gamla sta’n är full av barn. De hade nå’n utklädning igår à la Halloween och idag verkar det vara nå’n sorts tipspromenad. De stackars barnen letar förtvivlat efter gatuskyltar och husnummer. Det är lite dåligt med det, skulle passa som ett litet projekt för nå’n kommunanställd att se över. Kanske post och leveranser skulle få lättare att hitta.

Men det var inte det jag tänkte skriva om idag utan min granne. Mitt emot min lägenhet har jag en vägg på ett hus. Ingen rolig utsikt, men ingen insyn och jag ser Diktibergen till vänster och Thriptibergen och havet till höger. Husen ligger nära här i gamla sta’n, det är bara så det är.
Jag bor på 2:a våningen här nere, men med svenska ögon är det 3:e våningen fast det beror väl på var i Sverige man bor för det räknas väl olika på olika platser. I vilket fall som helst är det en bit till marken.

9

I veckan blev det plötsligen aktivitet på balkongen hos grannen. Han kapade metallstänger och svetsade. Det var väldigt effektfullt i mörkret, men jag undrade hur resultatet blev. Men det var bara början! Dagen efter skulle metallstängerna monteras så han var uppe och gick på balkongmuren och på taket. Gränden nedanför är stenlagd. Ramlade han så skulle han bli en blöt fläck. Jag hade knappt någon syretillförsel. Den upphörde helt den stunden han stod på tå på balkongmuren. Och när han låg på magen på taket böjd över kanten på balkongen. När han satt på taket och tittade sig omkring trodde jag att jag skulle svimma. Får man göra så mot sin granne, mot en medmänniska? Tänk om jag blivit så chockad att jag tuppade av och ramlade ner från soffan, skadade mig eller värre!
Hans säkerhet? Jogginbyxor, t-shirt och gympadojor räckte tydligen långt.

Så blev syrran också involverad och det mättes och mättes och mättes en lång stund. Nu började jag bli riktigt nyfiken: vad ska det bli? Såg ut som en stomme och de där metallstängerna var nog reglar. Kanske han ska bygga uterum eller bara ha tak. Då slog det mig att tänk om han ska ha ett partyrum! Han kanske tror att det var jag som klagade till vår hyresvärd när han spelade så jäkla högt. Detta är hämnden, jag kommer inte att kunna sitta på min balkong. Så orättvist för det var inte jag som klagade. Inga namn, men jag vet vem det var och hon bor inte på min våning.

Idag har han satt igång att mura så det ska nog bli ett ”riktigt” rum, antagligen nå’t liknande en hall. Familjen bor på två våningar varav den översta verkar bara vara hans rum som han når via balkongen. Sätter han inget fönster i väggen åt mitt håll så har jag ingen insyn alls. Det kan bli riktigt bra det här!

DSC02792[1]

6 thoughts on “Skrämmande balansakt

  1. Herlig! Så veldig gresk!!! Ingen nabovarsler, ikke noe arbeidstilsyn som krever sikkerhetsanordninger for slikt arbeid. Har så lyst til å bare si, ”måtte det bare kunne forbli på denne måten…”, men litt etter litt blir også grekerne mer og mer like vårt samfunn. Og dette kan vi diskutere og diskutere og diskutere…..🤔

    Liked by 1 person

    • Nja, lite skyddstänk hos killen hade inte varit fel, han kunde fallit ner och slagit ihjäl sig. Och byggnadsregler finns har jag fått info om, men ingen kontroll. Då kan man fråga sig varför reglerna finns – kanske bara för att de ska finnas….

      Gilla

Kommentera

