De finaste perioderna på ”min” ö

Jag skrev i gårdagens inlägg att en av de vackraste och finaste perioderna på Kreta är mars/april och att jag kanske skulle avslöja den andra idag. Nu är idag. Nordanvinden ligger på, den river och sliter i allt. AC:n och el-elementet jobbar för fullt med att sprida värme. Det är verkligen läge att fundera över när ön är som mest till sin fördel.

Först vill jag bara säga att jag anser att Kreta har 4 årstider. Jag läste på ett resebolags hemsida att här finns bara 2 årstider. Fel, fel, fel som Brasse sa. Kanske är de så inne i sitt vinter- och sommarsäsongstänk.

Om 10 dagar har jag tillbringat alla månader på Kreta och de flesta mer än en gång. Förutom semestrar, som ger en ögonblicksbild, har jag några längre perioder. Det blir en annan upplevelse, en helhet. Med det vill jag ha sagt att det kanske är skönt med 40 grader en vecka eller två när den svenska sommaren regnar bort. Längre period med samma hetta kanske inte har riktigt samma tjusning.

Mars/april är den tiden då våren kommit igång. Den startar upp under februari och under mars/april är den i full gång med att leverera. Det prunkar överallt och den ena sorten avlöser den andra. Allt är grönt och friskt, som bakgrundskuliss ligger porlande smältvatten. Människor vaknar till liv igen, sträcker på sig och börjar förberedelser för säsongen. Inför utesäsongen ska det sopas och städas, bytas ut blommor som inte klarat vintern, balkonger skuras osv. För de som jobbar med turister är det dags att städa uteserveringar, måla hotellrum, pricka av leveranser till butiker osv. Ön skakar lite på sig, tar på sitt bästa leende och hälsar sol och värme.

November och där omkring är den andra favoritperioden. Den är nästan likadan fast precis tvärtom den förra. Växtligheten grönskar efter sommarens torka, det ostadiga höstvädret har gett välgörande regnskurar. Oliverna mognar, landsbygden fylls mer och mer av liv ute i olivlundarna. Människor börjar dra sig inåt, uteserveringar packar ihop, det är återigen lugnt på vägar, gator och torg efter turistsäsongen. Ön drar en djup suck, sträcker på sig och intar viloläge.

Så kortfattat kan man säga att det är brytningstiden mellan vinter och vår respektive hösten som nå’n sorts mellanläge mellan sommar och vinter som är mina favoritperioder. Det är också en anledning till att jag tycker att det är synd att Kreta inte har en längre turistsäsong. Kreta är nämligen så oändligt mycket mer än ett ”sol-och-bad”-resmål. Här finns förutsättningar för ”aktiva” semestrar. Kom och vandra, cykla, klättra. Kanske plocka vin och oliver? Måla, fotografera! Kör rundturer! Här är ju fullt med historia och kultur.Hur kan man få igång folk här? Och där?

Förresten, ska jag ta med mig lite vår på mitt korta marsbesök i Skåne?

 

2 thoughts on “De finaste perioderna på ”min” ö

  1. Ta med dig vår till hela landet! 🙂
    När jag blir rik ska jag besöka Kreta alla årstider. Låter lockande med alla skiftningar när du beskriver dem!
    PS. Intervjun gick bra idag. Kanske får ett bättre betalt jobb snart 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

