Storkrisläge dag 3

Onsdag förmiddag i Ierapetra

Idag ska bankerna ha öppet så att pensionärer utan bankkort kan ta ut del av den pension de skulle fått igår. Jag går en runda i sta’n och passerar de tre bankkontoren. Vid de två första ser det ut som vilken dag som helst både utanför och innanför. Vid det tredje finns en folksamling och en polis. Det ser ut som ett större gäng som känner varandra för alla står lugnt och pratar. Gissar att polisen står där för att se till så att rätt personer blir insläppta – man ska gå efter första bokstaven i efternamnet och delar på så sätt upp kunderna så de fördelas på de tre öppetdagarna.

Igår kväll pratade jag med en som ganska bra uttryckte den maktlöshet som jag tror att många känner: ”Vad kan vi göra mer än låta livet ha sin gång, gå till jobbet, leva som vanligt? Och vänta, vi kan bara vänta.”

Funderar återigen på om det är en nackdel eller en fördel att jag inte kan grekiska. Å ena sidan sett slipper jag alla spekulationer och rykten samt att jag kan betrakta ”utifrån”. Å andra sidan sett missar jag en del av folks tankar och ”hur snacket går”.
”Utifrån”-perspektivet passar mig ganska bra, men man kan bli indragen snabbare än man tror. För några veckor sedan sa jag i en diskussion att jag tyckte att Syriza är en frisk fläkt i det politiska livet, att de två stora ”partikolosserna” behövde skakas om. För ett par dagar sedan fick jag i en annan diskussion höra att jag föredrar Tsipras. Hepp! Det gick snabbt, får tydligen vakta tungan!
En som erbjuder ett väldigt intressant perspektiv är Theodor Kallifatides, som grek boende utomlands. Det blir liksom inifrån och utifrån på samma gång. Här hittar du hans senaste artikel.

Oj, vilken snurrig dag!

Jag känner att denna dagen är nog den snurrigaste hittills. Jag hängde med fram till cirka 13:30 då jag smög iväg för några timmar på stranden och nu försöker jag komma ifatt.

Det verkar som om alla ledare har varit ute och uttalat sig idag, men någon enighet verkar inte finnas. Mycket stora ord, mycket brösttoner. Viktigt att komma ihåg att de flesta har sina egna väljare att tänka på. Verkar inte som om alla på den andra sidan av förhandlingsbordet är på samma linje. Från Frankrike hörs att detta måste lösas så fort som möjligt medan Tyskland säger att det blir inga förhandlingar förrän efter folkomröstningen.

Folkomröstningen har bedömts som ogiltig av Europarådet (tror jag att det var), men den anses av andra vara ok och Grekland uppmanas att genomföra den. Samtidigt säger ”talesmän” och ministrar i Grekland att den ska dras tillbaka och några säger att den inte kan dras tillbaka. Tsipras har skrivit ett brev där Grekland sägs gå med på de flesta kraven med smärre justeringar och att folkomröstningen dras tillbaka. Det pratas också om ett översättningsfel som kan stjälpa folkomröstningen. Just nu har jag ingen aning om hur det ska bli på söndag.

Läste någonstans (kan inte hitta artikeln igen!) att det förslag till 3:e fas som grekiska regeringen föreslog igår kanske man skulle ha föreslagit från början, dvs i februari/mars då fas 2 tog slut. Då hade båda sidor sluppit att lägga ner all denna tid och kraft på att diskutera en förlängning av fas 2. Våren kunde ägnats åt att diskutera fas 3 och man hade inte suttit så illa till på någon sida av förhandlingsbordet. Svårt att sia om, lätt ett vara efterklok, men det ligger nå’t i det.

Om man tycker att den grekiska regeringen uppför sig konstigt och att det är tvära kast så vet inte jag vad det beror på. Jag tror dock att det är viktigt att komma ihåg att Syriza består av 16 olika partier och organisationer och Syriza regerar inte ensamma. Hur mycket av det som händer från grekiskt håll beror på interna strider och slitningar?

För att göra dagen ännu mer förvirrande visar undersökningar att den grekiska opinionen svängt. från att länge ha lutat åt att säga ja till överenskommelsen och att stanna kvar i EMU verkar det nu ha svängt över till nej. Man kan bara hoppas att det inte grundar sig på känslomässiga överväganden. För mycket står på spel för att man ska rösta med hjärtat, hoppas man istället använder huvudet.

Just nu håller Tsipras tal i grekisk TV. Bra på att rapportera live är t ex The Guardian. Enligt The Guardian klargör han att folkomröstningen inte gäller om Grekland ska stanna kvar i EMU eller inte. Man avvaktar ett Eurogruppsmöte som ska hållas idag. Och folkomröstningen blir av!
Alla väntar på att ECB ska uttala sig om stödet till de grekiska bankerna. Hur länge ska de stödja och med hur mycket? Väldigt viktigt!

Hur mycket står på spel?

Ja, hur ser skuldbilden ut egentligen? Alltså hur mycket olika länder och institutioner betalt ut (tänk på att kreditorerna som lånade ut ansvarslöst kompenserades med tidigt, det är därför länder är inblandade). Här kommer en som jag hittade idag:

_83943903_who_owns_greeces_deb_v2_624

Ska sluta nu så det inte blir för långt, imorgon ska jag berätta om en tokig idé jag fick i duschen idag om Grekland och Sverige.

Kommentera

