Slut på helgfirande, in rullar vardagen

Helgperioden över, julen utstädad. Fast balkongljusslinga kan väl vara kvar ett tag? Det är så skönt när den skingrar mörkret på kvällarna.

Min lektion i grekiska är flyttad från eftermiddag till morgon. Oregelbundna verb sparkar verkligen igång morgontrött hjärna. Och lägger depressionens gråa matta över själen… Hela språket är ju oregelbundet! Jag tyckte att jag började komma framåt, få ihop lite och förstå, men det var igår, det.

In på busstationen för att kolla om skolbussen börjat gå så jag kan vandra imorgon. Vidare till telebutiken för att ifrågasätta hög faktura. Blev hänvisad att ringa OTE (ung som Telia). Jaha.

Det fick först bli en fika nere på strandpromenaden med sällskap. Diskuterade att hotellbokningarna i Grekland står stilla, ingen vet riktigt varför. Och vi löste några världsproblem tills vi fick ge upp och gå därifrån. Det var alldeles för varmt. Vi har runt 20 grader och sitter man i solen i jeans och tröja så blir det svettigt.

Fått erbjudande om att hänga med till Agios Nikolaos i slutet av veckan, men jag vet inte. Det är farligt att ge sig ut just nu, en av årets stora rea-perioder började idag. Fast eftersom jag inte tycker om att gå i butiker, framför allt inte på rea, kan jag ta med kameran och snurra runt på gator och torg. Aldrig fel med utflykt.

Iväg till livsmedelsaffären där jag stötte ihop med min engelske granne. Gott nytt år och en pratstund. Hem och på telefonen till OTE. Konstigt samtal och ännu konstigare turer. Det positiva som kom ut av det är att de ska testa mitt internet som är ganska slött. Med tanke på firman så är jag beroende av bra hastighet och stabil uppkoppling.

Så vek jag lite tvätt och satte igång en maskin. Se’n var det dags för lite jobb med firman, kolla ekonomin, svara på mail….ja, du vet.

Även i paradiset är det vardag då och då. Fast eftersom det är i paradiset så är det väl ”paradisisk vardag”. Låter bra, dagen blev genast bättre.

 

5 thoughts on “Slut på helgfirande, in rullar vardagen

  1. Det där med hög faktura låter lite bekant. När jag och pojkvännen flyttade ihop på Teneriffa tog vi ett paket med wifi och sim-kort till två mobiler m.m. Varje månad betalade vi det vi trodde vi skulle betala (en fast totalsumma på allt), men av nån anledning stängdes mitt simkort alltid av efter kanske en vecka eller två, eftersom de ständigt påstod att vi inte betalat allt. Vi fick aldrig på klart varför vi varje månad skulle betala den där extra summan och vi gjorde det aldrig heller eftersom vi inte blev informerade om saken. Till slut (efter att jag åkt tillbaka till Finland) stängdes wifi ner och slutligen hans simkort. Han gick tillbaka till att använda ett pre-paid-kort till sin mobil och skippa wifi helt, tydligen enklare så i södra Europa… -.-

    Liked by 1 person

    • Låter jätteskumt! Kunde de inte hjälpa er i butiken? Det låter nästan som om ditt sim-kort var ett kontantkort, men det borde inte vara så svårt att förklara, tycker jag.
      Lyckligtvis har butiken här nere två som pratar engelska och de ger väldigt bra service. Översätter och förklarar. I det här fallet stod tyvärr ord mot ord och efter att ha tjabbat ett tag var det bara att ge sig….men jag fick i alla fall sagt vad jag ville!

      Gilla

    • Ja, inte är det ett lätt språk precis. Detta är mitt 4:e och sista försök, se’n ger jag upp! Jag tycker att grammatiken är ok så här långt, har svårare för att lära mig glosor. Många bokstäver i lustiga kombinationer är det…. 😉

      Gilla

Kommentera

