En konstkväll

Igår stängde jag av världen, det behöver jag ibland. Var inne om en sväng på facebook, annars inget. Öppnade inte ens mailen. Vilade, läste flera timmar, tittade på film. Det är gott att stoppa världen och tiden då och då.

Jag bloggade inte ens så nu ska jag berätta om tisdagskvällen! Vi gav oss iväg till Agios Nikolaos ditlockade av den här affischen som jag fångade upp på facebook:affisch2

Jag har aldrig (vad jag kan minnas) varit i Agios Nikolaos på kvällen så det var jag också nyfiken på.

Det blev blandade upplevelser. Lite för mycket turister för min smak, ganska fullt på gatorna tyckte jag. Jag har på resor alltid undvikit större turistorter och inte rest på sommaren så jag är väl ovan.

I en gammal venetiansk (antar jag) lägenhet hade de tre konstnärerna från Danmark, Norge och Italien hängt upp sina alster tillsammans med en bulgarisk gästkonstnär och grekisk silversmed. Lägenhetens golv var konstverk i sig, fantastiskt vackra mönster. Det var en speciell känsla bara att gå runt och fundera över vem som bott i huset. Det var också speciellt att se motiv från Kreta genom skandinaviska ögon. Och den italienska konstnären målade en del ikonmotiv, framför allt var hennes prästportträtt stämningsfulla. Fanns mycket som tilltalade ögat, jag fastnade för en tavla som var som gjord för mig som vandrare. Håller på att undersöka de monetära förutsättningarna.

Vi satte oss och plötsligen hördes saxen från ett annat rum spelandes folkvisetoner. Tanken tog ett hopp – här sitter jag i en venetiansk lägenhet med hemlandstoner i öronen och Kreta-motiv på väggarna. Så började växelspelet mellan saxen och poeten. Det blev en magisk stämning där de ömsom kompletterade varandra, ömsom förstärkte varandra. Toner från våra norra, gamla hemtrakter blandades med toner från våra södra, nya hemtrakter. Och däremellan fick vi oss till livs dikter och textutdrag i små doser som sjönk in när saxen tog över.

bjorn_gunnar_ericson

Jag funderade efteråt över vad det var som gav den speciella stämningen. Arrangemanget och människorna bakom? Blandningen mellan norr och söder? Lägenhetens ogrekiska design och den vackra kvällen? Att jag aldrig varit ifrån Sverige så här länge och kanske behöver lite påfyllnad? Eller kanske ett hopkok av allihop!
Jag vet inte heller om detta är ett återkommande arrangemang, om inte så borde det bli det. Det gav också inspiration och tankar om att kanske det skulle gå att göra nå’t med en viss amatörfotografs alster, vem vet….

Efteråt strosade vi lite, men det kändes lite fel att bryta stämningen med turistgatans shoppar. Vi gick ner till sjön och satte oss på en lugn plats. Sedan började det suga lite i magtrakten, det blev glass till chauffören och vin och chokladsufflé till mig. Kändes lite som pricken över i. Alla sinnen hade fått sitt.

Nu ska jag rinna ner till stranden en stund. Prognosen säger regn i helgen. Fan tro’t.

PS. Har laddat upp några nya foton på min flickr-sida!

PPS. Bilderna ovan är hämtade från facebook.

Vandra på Kreta!
Vi njuter av vackert landskap, enastående vyer, tystnad och lugn.
Med mig som vandringsledare kan du koppla av och släppa loss tankarna samt uppleva mina gömda pärlor.

Mer information på hemsidan http://inspirewiz.com
Berätta att du läser bloggen när du bokar, det ger dig 15 % rabatt!
Välkommen! 

 

Kommentera

