Böcker och filmer

Oj, nu står det illa till med Löfquist! Jag förlorade mig alldeles i bokskrivandet igår så jag glömde blogga. Så vad passar bättre än ett inlägg om böcker? Och jag såg en filmatiserad deckare i förra veckan så jag började fundera över böcker och film. Ibland är bok och film lika bra fast olika om du förstår vad jag menar. Ibland blir det så väldigt fel och dåligt att man nästan börja undra om man missförstått alltihop. Så här tycker jag:

Slutet på kedjan av Fredrik T Olsson

slutetEn bok som jag rekommenderar, men den är inte så lättläst. Jag tror att det dels beror på att Fredrik Olsson jobbat mycket som manusförfattare så han ser nog bilder och scener framför sig på ett annat sätt än jag som läsare. Dels beror det på att han emellanåt är detaljerad för att sedan svepa över en bit av berättelsen. Stundtals gör han det hela lite onödigt komplicerat, kanske han ser lyckade filmsekvenser framför sig. Intrigen och budskapet är klurigt och det är inte förrän i slutet det uppdagas och knyts ihop. Innan dess har man nästan förlorat hoppet om mänskligheten. Jag blev väldigt glad över slutet och beundrar förmågan att vända en mycket mörk historia till något ljust och hoppfullt. Och det gav upphov till många funderingar efteråt kring mänskligheten, naturen osv.

Filmrättigheterna är sålda till ett amerikanskt bolag och jag misstänker att det kommer att bli en sorts actionfilm där budskapet mer eller mindre går förlorat. Dessutom finns så många vändningar och scener att de måste stryka en del och frågan är om berättelsen då kommer att hålla hela vägen.

Tomma luften av Ann Cleeves

Jag tycker mycket om Ann Cleeves, både hennes böcker om Jimmy Perez på Shetlandsöarna och böckerna om Vera Stanhope. Hon har börjat på andra omgången av Shetlandsböckerna och jag har precis läst ”Tomma luften”. Stämningen är densamma, nya personer har kommit in i handlingen men Jimmy Perez är kvar. Och det håller än, det är fortfarande bra.

Båda bokserierna har filmats och visats på TV. Jag blev besviken på båda eftersom de ändrat på karaktärerna. Man kan undra över varför allt måste vara så utslätat och enkelt för sådana är ju inte vi människor. Den största kritiken har jag mot Shetlandsöarna eftersom tv-serien tagit bort en viktig historia i Jimmy Perez liv. När jag läste den näst sista boken i första serien satt jag på balkongen här nere och storgrät över slutet. Att bli berörd (oavsett om det är böcker, film, konst, teater….) tycker jag är ett tecken på kvalité och att målet är uppfyllt.

Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

Jussi Adler-Olson tillhör mina favoriter bland deckarförfattare. I förra veckan hittade jag en dansk film på bbc: ”Kvinnan i rummet”. Jag såg hela filmen i stum förundran. Hur kan man så kapitalt förstöra en berättelse, intrig och alla karaktärer? Jussi Adler-Olsen har förmåga att blanda spänning och humor, ljus och mörker så man sträckläser. Och man må tycka Carl är arrogant, Assad tålamodsprövande och att Rose är tokig osv, men alla har flera bottnar och sidor så det är lätt att ta dem till sitt hjärta. Läs hans böcker, strunta i filmerna.

Jag fick en association till en intervju där Maj Sjövall berättade att hon ångrade att hon sålde rättigheterna till Beck med tanke på vad det utvecklats till. Jag förstår henne. Läs Sjövall/Wahlöös böcker! De anses av många (däribland mig) vara stilbildande för de svenska deckarna, lite som svenska deckargenrens vagga. Och jag har läst många bra svenska deckare, men ingen som har samma helhet som Sjövall/Wahlöö när det gäller samhällsengagemang, karaktärer, intrig och handling.

Björnstad av Fredrik Backmanbjornstad

Fredrik Backmans nya bok står på min läslista. Den ska vara annorlunda än hans tidigare, mera allvarlig. Och om jag förstått det rätt så kommer det en fortsättning. Ska bli spännande att lära känna en annan sida hos Backman.

Jag har läst tre av hans tidigare böcker och den som skulle passa som film, ungdomsfilm, tycker jag är ”Mormor hälsar och säger förlåt”. När jag läste ”Britt-Marie var här” tänkte jag att måtte denna aldrig filmas, det kommer inte att fungera. Vem skulle kunna spela Britt-Marie? Och hur på film få fram alla tankar hon har? Det är ju ofta de bitarna i böckerna som faller bort på film. Fast jag tänkte lite så när det gällde Lisbeth Salander i Millenium-trilogin, vem kan spela henne?, och tänk så fantastiskt bra det blev. Filmrättigheterna är i alla fall sålda, låt oss hoppas att det inte är till samma som gjorde ”En man som heter Ove” som var en besvikelse. Det är synd att Backman inte själv är involverad i filmandet av hans böcker för det är bara han som kan få fram den där balansgången mellan tragik och komedi. Britt-Marie kommer att få stanna i mitt minne som hon är i boken.

Hjärnstark av Anders Hansenhjarnstark

Faktaböcker läser jag en bit i taget så denna har jag inte riktigt läst klart. Om du är det minsta intresserad av varför du fungerar som du gör och vad det kan bottna i så ska du läsa den här boken. Jag har haft flera aha-upplevelser relaterade till olika skeden i livet och många till vandring. Jag förstår nu varför jag mår så bra av att det så jag kommer att vandra vidare!

Vandra på Kreta!
Vi njuter av vackert landskap, enastående vyer, tystnad och lugn.
Med vandringsledare kan du koppla av, njuta samt uppleva mina gömda pärlor.

Mer information på hemsidan http://inspirewiz.com
Välkommen! 

PS. Berätta att du läser bloggen när du bokar så får du 15 % rabatt!

9 thoughts on “Böcker och filmer

  1. Tack för boktipsen! Några av böckerna har jag inte läst. Jag gillar också Ann Cleeves. Som du skriver blir jag ofta besviken på serier eller filmer som bygger på böcker. Har jag sett en film och läser boken efteråt blir det en helt annan behållning än om man gör tvärtom. Jag har läst om Ove, men avstått från att se filmen, för jag har en känsla av att jag skulle bli besviken. Hjärnstark låter intressant – den är jag nyfiken på. Ibland måste man sticka emellan med en faktabok.

    Kram
    Birgitta

    Liked by 1 person

    • Läs Backman! hans böcker finns som e-böcker. Vill du först kolla in lite vem han är så ta en titt på hans blogg fredrikbackman.com. Jussi Adler-Olsen är dansk, finns också som e-böcker (se till så att du läser serien om avdelning q i rätt ordning). Hjärnstark finns också som e-bok fast i pdf-format som kan vara lite knöckigt på e-bokläsare. Om Fredrik Olssons bok finns som e-bok vet jag faktiskt inte. Så bara att sätta igång och läsa i den spanska solen! 😉
      Tack!
      Detsamma!!

      Gilla

Kommentera

