Jul i Iraklio

Dags för intag av julstämning i kubik så igår blev det bussen till Iraklio! Det började inte så bra. Vi skulle plötsligen byta buss i Agios Nikolaos och den bussen var inte inne. Vi kom iväg till slut och mellan Malia och Hersonissos ryckte bussen till och dog. Chauffören pillade på nå’t där bak (på bussen, alltså…) och fick igång den igen minsann! Jag vet inte hur han bar sig åt, men vi var bara 10 minuter sena.

Kl var 3 på eftermiddagen, inte riktigt dags för ljus och julmarknad. Jag svängde in om H&M och till min stora förvåning kom jag ut därifrån med en julklappspeng materialiserad som 3 tröjor! Jag som aldrig handlar på H&M. Fast nu får jag ta bort ”aldrig”.

Middag intogs på italiensk restaurang och vilket kap! Himmelskt god pasta och ett otroligt gott vin. Lite dyrare, men är det juletid så är det. I andra hörnan av lokalen satt en servitör från en av mina favorittavernor i Ierapetra. Som vi alla vet är världen liten.

Så började det skymma och det blev dags att ge sig ut på stadens gator och torg. Affärerna var öppna, fint i skyltfönstren och mycket rabatter. Började med en sväng om basaren som var nästan folktom och inga juleljus. Blev full i skratt för jag tror att sommarturisterna skulle bli väldigt förvånade över utbudet av vantar, mössor, kängor, skinnjackor, halsdukar.

Fortsatte längs med dyra, fina boutiquegatan ner till Frihetstorget där det var julmarknad. Massor med ljus, små bodar som säljer allehanda saker. På scenen spelades någon form av julhistoria upp av små barn. Väldigt mycket är förresten barninriktat och det är väl lite så det ska vara vid jul.

Santa Claus hade landat med renar och släde, men det var lite malplacerat. Och plastigt. Undrar om han trängt undan Vasilis, det grekiska tomten? Inga barn var framme under den tid jag stod där så han kanske blev lite utfryst. Inte snällt i så fall.

Gick ner stora gatan mot basaren, gjorde små avstickare på smågator, halkade helt oförskyllt (?) in på M&S, gick ner till Morisinifontänen (eller Lejonfontänen). Då var det dags för fika och studera folkliv. Fick in nå’n konstig vit traditionell ”kaka” med socker och kanel på och inuti var det nå’n kräm. Det var ”jaha” och inte ”det måste jag äta fler gånger”. Mycket folk ute för det blev en härlig kväll med vindstilla och 15 grader.

Gick vidare nerför 25:e Augusti-gatan och se’n var det dags att gå till busstorget. Följde stora gatan nere vid havet så dekorationerna där fick bli pricken över i. En härlig utflykt som kan rekommenderas! Några tips:
– Kolla bussavgångar och restid – överväg att hyra bil. Min bussresa tog totalt 5 timmar och jag var tvungen att lämna Iraklio 19:45. Med bil har man mer frihet, kan ta det lugnt. Åk efter lunchtid om du inte har andra ärenden, dagen blir för lång annars.
– Strosa runt och glöm inte sidogatorna! Det finns ljusdekorationer lite varstans. Bakom Lejonfontänen finns gott om små restauranger och de flesta har julfint.
– Kolla hemsidan för Iraklio! De flesta arrangemangen är för barn, men det finns annat också. Man kan delta i Santa-loppet som gick lite tidigare i december! Jag tittar alltid in i Markusbasilikan när jag är i Iraklio, där är ofta utställningar. Igår kväll skulle där vara en konsert kl 20:30.

Här några glimtar från Iraklio! Fotona är inte bra kvalité eftersom min kamera inte riktigt fixar mörker, men julstämningen går nog fram i alla fall. Alla är klickbara om du vill se större format.
Ha en skön kväll! Och stressa inte – det blir jul ändå!

dsc02522

Fin musik på boutiquegatan.

dsc02526

Mörkret sänker sig över Frihetstorget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc02532

Här kommer älvorna/féerna!

dsc02541

Förstummade!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc02536

Snögubbar lite varstans, de hör tydligen julen till.

dsc02539

Tomten har kommit, men var är alla barnen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc02550

Julmarknad med bodar och ljus!

dsc02543

Titthål.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc02549

Darrig körning, skönt med sargen.

dsc02537

Stiliserad krubba.

dsc02558

Gatudekoration, fint med änglar.

dsc02559

Annan gatudekoration, men vad ska det föreställa? Snögubbe med långa ben??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ny-stl
Jul- och nyårserbjudande!
Boka före den 15 januari och få 25 % rabatt per person på vandringsvecka före 15 juni 2017.
Mer info på hemsidan inspirewiz.com
Välkommen!

4 thoughts on “Jul i Iraklio

  1. Hej!
    Låter om en ganska ok dag förutom allt bussresande som tog sin tid. Måste vara helt annorlunda att vara denna tid på året på Kreta blir så nyfiken tack vare din blogg. Tyvärr så har jag en tid kvar till pension är bara 55 år? och höjer de pensionsåldern vilket är tal om så vet man inte vad det blir.
    Tack för din bra blogg med mkt info.
    Hälsningar Birgitta S

    Liked by 1 person

    • Det var mer än ok! Bussresan får man se som sight seeing på vägen upp och på returresa i mörker läsa och slumra lite. Alla de fyra årstiderna på Kreta har sin speciella prägel.
      Hoppas de inte höjer den lägsta åldern då man kan gå för den tilltalar mig!
      Tack själv och ha det gott!

      Gilla

  2. Å vad kul att läsa om din tur till Heraklion! Har aldrig varit där under jul eftersom resorna är lite dyrare men kanske till denna julen, det är ju trots allt redan 3 januari när jag läser detta😉
    Ser härligt ut med all utsmyckning i stan. Var har de skridskoplan någonstans?
    Längtar till Kreta men åker en tur till Teneriffa, tror det är lite varmare där just nu…känns konstigt men vi kommer till våren😊

    Liked by 1 person

    • Iraklio är en stad som jag inte tyckte om första gången, men den har växt för mig och nu tycker jag mycket om denna blandade, galna, fula, mysiga stad!
      Julmarknaden med skridskoplanen mm är på Frihetstorget.
      Visst, resorna är kanske lite dyrare, men allt annat är billigare utanför säsong. Teneriffa? När man kan åka till Kreta!? Allvarligt – ha en bra resa och välkomna till våren!

      Gilla

Kommentera

