Bloggen i backspegeln

Sitter här med öm och lite kraftlös högerarm. Självdiagnostiserandet har landat på tennisarm/musarm och den ska egentligen vila, men blogga och skriva för hand måste väl gå bra. Det ordnar sig med tiden, jag är bara glad och tacksam över att det inte är något som kan hindra mig från att vandra.

Jag fortsätter tillbakablickandet som började i måndags och idag kastar jag ett öga på denna bloggen från begynnelsen till nu.

Vilka inlägg har haft flest visningar? Jag är lite förvånad över vilka som ligger i topp. Givetvis påverkar taggar, sökord osv, men det finns inlägg som jag tycker är bättre skrivna, inlägg som är mer intressanta och underhållande, inlägg som betyder mer för mig. Men det är ju min bedömning.
Om vi tar bort Hem och Om mig (tänk att så många undrar vem jag är!) så är 10 i topplistan följande:
Sugen på att vandra? – synd att inte alla som varit här inne och vänt klickat vidare och beställt vandring!
Tema utombys: Jag kan aldrig bli grek – undrar varför detta lockat så många? Kanske pga diskussioner om hur invandrare och flyktingar ska bli ”svenskar”. Detta är ju liksom tvärtom.
Det som inte finns finns inte – ibland är det nog så att man lyckas få till en riktigt bra och lockande rubrik.
Summering efter besök i Sverige – likheter och olikheter – antar att det är jämförelse som väckt intresse.
Val i Grekland, avsnitt 2 med gästbloggare – här ska gästbloggaren Ingalill ha tack! Det var rörigt i Grekland 2015 vilket nog bidrog till intresset.
Rena grekiskan! Eller ett mentaltest? – jag har inte riktigt hämtat mig än, men det blir nog ett nytt försök framöver. Det vore väl f…n också om språket skulle få vinna över mig!
Ingenmansland – ett inlägg som är väldigt speciellt för mig eftersom den dagen hade (och har) så stor betydelse! Jag minns att jag valde där på flygplatsen i Aten mellan att behålla mina tankar för mig själv eller om jag skulle dela dem och känslan med andra. Jag bestämde mig för att jag skulle skriva, om inte annat så för att inte glömma.
Tema ”Turist på östra Kreta”: 1. Inledning – hoppsan, de andra inläggen i temat kommer längre ner i listan. Blev många avskräckta redan i inledningen?
Studiebesök i sjukvården – givetvis inte någon rolig händelse och det väcker till liv minnet av det tråkiga efterspelet med biluthyrningsfirman. Men det är historia nu!
Digital nomad – vad är det? – just det, så var det i starten, så tänkte jag från början. Många av tankarna finns kvar även om några tjänster fallit bort under resans gång. Så är det väl med företag, de ändras och anpassas kontinuerligt.
Shaken, not stirred – får hänga med på ett hörn eftersom det är en påminnelse om den speciella omständigheten här nere: jordbävningar.

Var bor de som läser bloggen? Hur internationell är jag? Ja, 85 länder är väl inte så illa. Inte så överraskande ligger Sverige, Grekland, Norge och Finland i topp. Lite överraskande har USA trängt sig in före Danmark!
Det roliga är de länder som ligger sist i listan. De har bara 1 visning, dvs någon har halkat in i bloggen. Hur i hela fridens namn har de hamnat i en svensk blogg?? Antagligen är det via någon tagg eller annat sökord som är ett namn eller ett ord på engelska. Där finns bl a Nepal, Georgien, Ghana, Rwanda, Saudiarabien, Tanzania. Ett land fick jag slå upp för det hade jag aldrig hört talas om: Turks- och Caicosöarna.

Nästa inlägg blir ett nerslag på min flickr-sida och det får avsluta den här tillbakablicksveckan. Nästa vecka är det påskvecka!


Vandra med mig på Kreta!
Du kan koppla av, njuta samt uppleva mina gömda pärlor.
Mer information på hemsidan http://inspirewiz.com
Välkommen!
PS. Berätta när du bokar att du läser bloggen så får du 15 % rabatt!

8 tankar på “Bloggen i backspegeln

  1. Jan-Erik

    Du skulle inte ha spelat bouzouki och tömt så många glas i lördagskväll. Det ger följder i högern!
    Förlåt, jag kunde inte låta bli! Annars är din blogg imponerande med sitt varierande innehåll.
    / Jannis

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. iamittilivet Inläggets författare

      Jag hade ont innan lördagens övningar. Trodde att en eller två jäklar i armen skulle göra nytta men icke. Kanske får prova igen…annan spritsort och större mängder…man kan i alla fall ha roligt när man är dålig! 😉
      Tack!!

      Gilla

      Svara
  2. Ingalill Franzén Polikarpidou

    Men åhhhh så kul att min gästblogg hamnade på din 10-i-topp-lista över mest lästa inlägg!! 😀 😀 😀 . Jag blev ”tvungen” att läsa den igen för att fräscha upp minnet 🙂 . Jag minns med tacksamhet dina goda råd, Ia! För övrigt står jag fortfarande fast i min övertygelse att Alexis Tsipras är den rätte att leda Grekland, även fast oppositionen skriker sig hes om nyval.
    Kram! / Ingalill

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. iamittilivet Inläggets författare

      Grattis! Du är välkommen tillbaka som gästbloggare när lusten faller på!!
      Det där med nyval lyssnar vi inte på – först måste delutbetalningen bli klar. Spännande imorgon på finansministermötet i eurozonen. Håller tummarna!!
      Kram

      Gilla

      Svara
      1. Ingalill Franzén Polikarpidou

        Tackar, men den där bloggarlusten lär nog dröja, men man vet ju aldrig! 🙂
        Jag undrar hur mycket av delutbetalningen som verkligen kommer grekiska folket tillgodo? (snarare ”hur litet”). Men visst skulle det vara skönt om detta långdragna harvande med utvärderingen/uppföljningen av 3:e stödlånet blir klart imorgon! Jag håller också tummarna! 🙂 Men är det inte lite skumt att Schäuble och Dajsenblom (som grekerna uttalar namnet) har haft enskilt möte ikväll, utan att blanda in EUs övriga finansministrar?? grrrrrrr….
        Ha en fin kväll! xx

        Gillad av 1 person

        Svara
        1. iamittilivet Inläggets författare

          Inte är det mycket av de där stödlånen som går fram. När Spanien fick stödlån läste jag nå’nstans att kring 80 % gick tillbaka i räntor och amorteringar.
          Enskilda samtal sker nog lite varstans, det finns ju telefoner också och jag tror inte att allt kommer ut. Vi har t ex ingen aning om vilka Tsipras har ringt eller haft möten med. Det är nog mycket arbete och kontakter som inte sker ”publikt”. Och vi har ingen aning om vilka tjänstemän som är inblandade, vilka kontakter de har med varandra och vad de för vidare till politikerna. Så jag tycker inte att deras möte är konstigt eller skumt, men grekerna älskar ju konspirationsteorier så de tycker antagligen det.
          Nu håller vi tummarna idag! Och jag håller tummarna för att IMF ska komma in igen som långivare. Euro-gruppen behöver deras kompetens och de har ett större perspektiv.

          Gilla

          Svara
      2. Ingalill Franzén Polikarpidou

        Ja du har rätt, Ia. Det förekommer garanterat massor av informella kontakter, ”lobbyig”, som aldrig når ut till offentligheten. Dagens möte tycker jag visar på ”halvt vit rök”, det verkar som att IMF ev ska ingå i ”trojkan” igen. Krångligt att förstå vad som egentligen beslutades, men det inkluderar både dåliga nyheter för pensionärerna och goda nyheter för arbetslösa ungdomar.
        Ha en trevlig helg, trots det hemska som hänt i Stockholm!

        Gillad av 1 person

        Svara
        1. iamittilivet Inläggets författare

          Jag förstår inte heller riktigt vad de kommit fram till idag, men det verkar som om dödläget är brutet och det är positivt! Nu vill vi ha en datum för när förhandlingarna ska avslutas och avtal undertecknas!
          Usch ja, vi får se de närmaste dagarna vad som egentligen hänt i Stockholm. Mycket rykten och ”tyckanden” som far runt nu ikväll. Och hemskt i Syrien de senaste dagarna.
          Detsamma!

          Gilla

          Svara

Lämna en kommentar